GOŚCIE TSM

W ciągu kilku lat naszej działalności mieliśmy przyjemność i zaszczyt gościć wielu ekspertów, którzy podczas toczących się po filmie dyskusji w interesujący sposób mówili nam o kwestiach i problemach poruszanych w filmach.

Jakub Bartoszewicz, doktorant na Wydziale Prawa i Administracji UWM po filmie Kobiety bez mężczyzn odpowiadał na nasze pytania o sytuację społeczno-polityczną Iranu oraz o prawa kobiet w państwach muzułmańskich.

William Barylo był naszym gościem jako reżyser filmu Muzułmanie w Polsce.

Magda Biadoń, zootechnik i zoopsycholog z Akademii Psiaka i Kociaka. Po Projekt Nim mówiła nam o zwierzęcych emocjach i błędach, jakie popełniają ludzie w wychowywaniu swoich pupili.

dr Edyta Borys z Katedry Teorii Wychowania Wydziału Nauk Społecznych UWM przy okazji  filmu Niebieskoocy objaśniała nam mechanizmy powstawania i funkcjonowania stereotypów.  

Alina Bugaj – psycholog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Olsztynie. Rozmawialiśmy z nią o szczęściu i pechu po filmie Rumba. Prowadziła warsztaty psychoedukacyjne dla dzieci w ramach projektu Mój Przyjaciel Film.

prof. Sławomir Buryła z Instytutu Filologii Polskiej, zajmujący się tematyką zagłady, był gościem po filmie Scena zbrodni. Rozmawialiśmy z nim o ludobójstwie i sposobach mówienia o nim.

Giovanny Castlellanos, reżyser, szef sceny „Margines” Teatru im. Jaracza w Olsztynie, po filmie Kolorowe wzgórza, którego akcja toczy się w Kolumbii opowiadał o swojej ojczyźnie.

dr Anna Drońska z Instytutu Sztuk Pięknych UWM i członkini grupy artystycznej FAŁDY po filmie Pussy Riot.. Modlitwa punka dzieliła się swoimi przemyśleniami na temat roli sztuki w kulturze.

Anais Fourrier, animatorka kultury, Francuzka mieszkająca w Olsztynie, po filmie Kto cię uczył jeździć? opowiadała o byciu cudzoziemcem i o zdawaniu egzaminu na prawo jazdy w obcym kraju.

prof. Maciej Gajęcki z Wydziału Medycyny Weterynaryjnej UWM, prywatnie koneser i znawca wina, podzielił się z nami swoją wiedzą na temat win i winnic przy okazji filmu Bezdroża.

dr Karol Jachymek – kulturoznawca z Uniwersytetu SWPS po filmie Lekarstwo na miłość przybliżył nam sposoby przedstawiania kobiecego (i męskiego) ciała w kinie polskim oraz opowiedział, ile możemy się dowiedzieć o kulturze PRL przez pryzmat ówczesnych komedii.

dr Marek Jawor z Instytutu Filozofii UWM, po filmie Kumare. Guru dla każdego pomagał nam definiować – z różnych punktów widzenia – pojęcie religii.

dr DariuszLiszewski, filozof z Instytutu Filozofii UWM rozważał z nami pytania o etykę i moralność, jakie pojawiły się po filmie Fuck For Forest.

prof. Wiesław Łach z Instytutu Historii i Stosunków Międzynarodowych, wprowadził w historyczny kontekst filmu We mgle.

dr Michał Łyszczarz z Katedry Socjologii UWM, specjalizujący się w sprawach islamu, naświetlał nam szereg kwestii dotyczących polskich wyznawców tej religii w kontekście filmu Muzułmanie w Polsce.

Ewelina Mączka, doktorantka na Wydziale Teologii UWM, scharakteryzowała – po filmie Sztuka znikania – specyfikę religii, magii i obyczajowości na Haiti. Dzięki niej wiemy na czym polega bycie zombie.

Krzysztof Milewski z winiarni „Winomania” po filmie Bezdroża mówił o szeroko pojętej „kulturze wina”.

Krzysztof Mroziewicz, dziennikarz związany z tygodnikiem „Polityka”, dyplomata, były ambasador Polski w Indiach, Nepalu i Sri Lance opowiadał nam – po filmie Kolorowewzgórza – o sytuacji społecznej i politycznej w Kolumbii i w krajach ościennych. Po filmie Trishna – przybliżył nam kontekst społeczny i kulturowy Indii. Wyjaśnił – między innymi – na czym polega fenomen kina bollywoodzkiego w tym kraju.

Oleksii Netviska – wolontariusz w Fundacji Borussia po filmie Kto cię uczył jeździć opowiadał o swoich doświadczeniach związanych z prowadzeniem samochodu na Ukrainie, w Polsce i w Stanach Zjednoczonych.

ks. prof. Jacek Jan Pawlik z Katedry Filozofii i Antropologii Wydziału Teologii UWM dzielił się z nami swoimi wrażeniami po filmie Madeinusa i opowiadał o specyfice religijności w krajach Ameryki Południowej.  Po filmie Adoptowani opowiadał o swoich wrażeniach, doświadczeniach i wiedzy z wieloletniej pracy zarówno misjonarskiej jak i naukowej (antropologicznej) w Afryce.

Andrzej Poterała, doktorant w Instytucie Filozofii UWM, rozmawiał z nami o religii po filmie  Raj: wiara.

dr Mateusz Skrzeczkowski, kulturoznawca z SWPS w Warszawie, po filmie Raj: wiara dyskutował z nami o moralności i wierze.

Arkadiusz Stankiewicz – fotograf, właściciel Studia Czarna Offca w Olsztynie przybliżył nam – przy okazji filmu Lekarstwo na miłość – problemy, pułapki i radości wiążące się z fotografowaniem ludzi, opowiedział też o różnicach w sposobie i podejściu do fotografowania mężczyzn i kobiet.

Katarzyna Tobolska, psycholożka, aktywistka, feministka po filmach Aria Diva i Kobiety bez mężczyzn mówiła o potrzebie równości w różnych sferach życia społecznego.

dr Piotr Wasyluk, historyk filozofii z Instytutu Filozofii UWM i były wokalista zespołu Kofeina, na naszych oczach – po filmie Pussy Riot. Modlitwa punka – rozmyślał o o wolności artystycznej.

Iwona Wilim, pielęgniarka oddziałowa w Domu Pomocy „Laurentius” Po filmie Nie zapomnij mnie opowiadała o trudach, ale i o satysfakcji z pracy z osobami chorymi na Alzheimera.

Tomasz Waszczuk, fotoreporter obecnie współpracujący z PAP, laureat wielu prestiżowych nagród, w tym Grand Press Foto za zdjęcie w kategorii „sport”, po filmie Fotograf wojenny mówił o aspektach etycznych pracy fotoreportera.

Marek Wołodźko, antropolog kulturowy związany z Instytutem Etnologii i Antropologii Kulturowej UAM opowiadał o kulturze i mentalności Indian z Amazonii

 

Ważną rolę odgrywają muzycy, którzy uświetniają specjalne pokazy filmowe z muzyką na żywo.

Binge umilili oglądanie Napadu na ekspres i West of Hot Dog.

Aron Blum niejednokrotnie pomógł spojrzeć na klasykę kina w inny sposób. Przygotował muzykę do Gabinetu doktora Caligari, Gorączki złota i Nosferatu – symfonia grozy.

Edelweiss Piraten zagrali do Alicji w krainie czarów, Podróży na księżyc, Czarnoksiężnika z krainy Oz, Człowieka-orkiestry.

Fade Out, dzięki swojej muzyce, wydobywali nieznane wcześniej pokłady grozy w filmie Ręce Orlaka.

Z nowatorskim projektem przyjechali do nas z Krakowa Piotr Krakowski (trębacz) i Jacek Kabziński  (VJ) tworzący jako Kino Zremiksowane niepowtarzalne (w sensie dosłownym) kolaże dźwiękowo-wizualne.

Orkiestra Wczorajszego Fasonu zagrała niebanalnie do Żółtej lilii i do Powrotu Draw Egana.

Parampampam Trio przygotowali niezapomnianą oprawę muzyczną do Brzdąca i Kanarka i kota.  

 

Zupełnie osobną kategorię gości otworzył artysta kabaretowy (stand-up) Kacper Ruciński, który wystąpił jako benshi-komentator samurajskiego filmu Bohaterski Jiraiya.  

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


Spotkania, projekcje filmów, dyskusje z zaproszonymi gośćmi

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial